wtorek, 12 listopada 2013

Co robią przeciwutleniacze?

Komentarzy : 3

Coraz częściej producenci żywności lub kosmetyków zawierają na opakowaniu informację o tym, że produkt zawiera przeciwutleniacze czy antyoksydanty. To niewątpliwy plus, ale jestem świadoma tego, że nie każdy wie o co chodzi w tej ciągłej walce przeciwutleniaczy z wolnymi rodnikami. Dlatego postaram się Wam wyjaśnić dlaczego warto włączyć do diety produkty bogate w antyoksydanty. 

Czym są przeciwutleniacze? 


Najłatwiej powiedzieć, że są to cząsteczki, które zapobiegają utlenianiu innych, ważnych dla naszego organizmu cząsteczek. Tymi utleniaczami są wolne rodniki, które kradną elektrony innym cząsteczkom. Gdy taki wolny rodnik wpadnie do komórki i zabierze skądś elektron może dać początek reakcji łańcuchowej, która spowoduje, że taka komórka umrze lub zostanie trwale uszkodzona. Przeciwutleniacze, to swoiści strażnicy komórek - wyłapują wolne rodniki i hamują przebieg reakcji powodujących uszkodzenia i śmierć komórek. 

Gdzie możemy je znaleźć?

Produkcją przeciwutleniaczy trudni się nasz organizm wytwarzając różne enzymy zapobiegające powstawaniu wolnych rodników. Ale środowisko w jakim żyjemy i nasze przyzwyczajenia powodują, że może nam brakować przeciwutleniaczy. Dlatego warto dostarczać je z zewnątrz. 
  • Witamina A - występuje w oleju z wątroby dorsza i samej wątróbce, marchwi, brokułach, słodkich ziemniakach, szpinaku, dyni i kapuście. 
  • Witamina C - jest bardzo wrażliwa na podwyższoną temperaturę, więc najlepszym jej źródłem są świeże owoce i warzywa: acerola, owoce dzikiej róży, kiwi, czarna porzeczka, natka pietruszki oraz papryka. 
  • Witamina E - znajdziemy ją w olejach roślinnych oraz nasionach roślin oleistych. 
  • Magnez - znajdziemy go w kakao, kaszy gryczanej, fasoli, orzechach, płatkach owsianych i ciecierzycy. 
  • Cynk - duże ilości znajdziemy w ostrygach a także chudym mięsie i rybach. 
  • Selen - występuje w pszenicy, brązowym ryżu, owsie, chudym mięsie i rybach.

  • Karotenoidy - są to naturalne barwniki roślinne, występują w roślinach takich jak: marchew, dynia, papryka, jarmuż, natka pietruszki, słodkie ziemniaki i pomidory. 
  • Polifenole - również występują w roślinach, a dobre ich źródło stanowią: winogrona, jagody, oliwa z oliwek, herbata, kakao oraz wino. 
  • Glutation - bardzo dobry przeciwutleniacz, występuje w awokado, brokułach  brukselce, szparagach, czosnku i cebuli. 
Nie polecam zażywania antyoksydantów w formie suplementów diety, bo najnowsze badania wskazują, że w takiej formie nie mają one wpływu na poprawę naszego zdrowia. 

A co to są wolne rodniki i jak powstają?

Są to reaktywne formy tlenu zawierające niesparowane elektrony, które powstają w naszym organizmie w wyniku różnych procesów metabolicznych. W odpowiedniej ilości nie stanowią zagrożenia a nawet są użyteczne w niektórych procesach zachodzących w komórkach jak np. aktywacja enzymów czy walka z mikroorganizmami. Jednak gdy ich stężenie rośnie, powodują uszkodzenia białek i DNA. Uszkodzenia takie mogą prowadzić do chorób nowotworowych lub cukrzycy czy miażdżycy i wielu innych problemów. Powodują one również szybsze starzenie się komórek, co ma duży wpływ na nasz wygląd zewnętrzny. 

Duże ilości wolnych rodników znajdują się w dymie papierosowym, dlatego palenie ma tak zły wpływ na cały organizm. Zanieczyszczenie powietrza i promieniowanie UV również powodują, że ilość wolnych rodników w naszym organizmie rośnie. 

Nie możemy ochronić się przed wchłanianiem wolnych rodników, bo żyjemy w dosyć zanieczyszczonym środowisku. Ale wystarczy zmienić dietę na bardziej bogatą w przeciwutleniacze oraz wyeliminować nałogi. To chyba dość prosty krok, a organizm odwdzięczy się nam dobrym zdrowiem i młodym wyglądem przez dłuższy czas. 

Przeczytaj też: A kiwi kiwi kiwi 

3 komentarze :

Proszę nie zostawiać linków nie mających związku z tematem wpisu. Komentarze takie uznawane są za SPAM i usuwane.

Instagram

Śledź mnie mailowo

Obserwatorzy

Obsługiwane przez usługę Blogger.

- Copyright © OjKarola.pl - blog lifestylowy -